De voordelen van een referral programma
Om de vacatures in jouw bedrijf efficiënt en degelijk in te vullen kan je overwegen om een referral programma op te zetten. Referrals zijn kandidaten die via het netwerk van jouw huidige medewerkers (vrienden, kennissen, ex-collega’s, familie, etc) solliciteren bij jouw bedrijf. Vaak hangt dit samen met een beloning voor de medewerker in kwestie die de nieuwe collega heeft doorverwezen.
Een doordacht referral programma kan een mooie bijdrage leveren aan het invullen van jouw vacatures. Daarnaast brengt het ook een aantal voordelen met zich mee:
- De kwaliteit van de kandidaten is vaak hoger. De medewerker die de doorverwijzing doet, is er niet gebaat bij om zijn/haar reputatie op het spel te zetten en hij/zij heeft een grondige kennis over de bedrijfscultuur en inhoud van de job.
- De nieuwe medewerker heeft voor zijn opstart al een band met het bedrijf. Gemiddeld gezien zijn deze werknemers loyaler t.o.v. werknemers die niemand op voorhand kennen.
- Vaak liggen de wervingskosten lager dan via andere traditionele kanalen
Om deze voordelen ten volle te benutten is het belangrijk om een goed plan op te stellen alvorens het programma te lanceren.
Zo is het belangrijk om de “spelregels” te bepalen vb. een werknemer krijgt x wanneer de nieuwe collega minstens 6 maanden in dienst is. Dit schept duidelijkheid voor alle partijen en voorkomt discussies achteraf.
Daarnaast is het belangrijk om je medewerkers betrokken te houden bij het sollicitatieproces met duidelijke communicatie. Informeer hen bijvoorbeeld over de voortgang van de procedure. Op deze manier krijgt de medewerker niet het gevoel dat zijn inspanningen voor niets zijn geweest. Bij een eventuele afwijzing moet je ook duidelijk zijn over de redenen waarom de kandidaat niet geschikt werd bevonden.
Tenslotte is één van de belangrijkste succesfactoren van goede referrals het draagvlak binnen jouw organisatie. Vraag voor de lancering van het programma waarom medewerkers wel of niet willen meewerken. Welke informatie hebben ze nodig om iemand enthousiast te maken? Hoe worden ze het liefst beloond voor hun inspanningen? Zorg ervoor dat er uitgebreide informatie beschikbaar is over de openstaande vacatures.
Veel succes met de lancering van uw referral programma!
Heeft u naast de instroom van referrals extra kandidaten nodig om uw vacatures in te vullen? Neem contact op met AValue voor meer informatie over onze werkwijze.